L A N T I S

Zastrzeż swój numer PESEL

Od dnia 17 listopada 2023 roku, czyli od dnia od którego możemy zastrzegać swój numer PESEL, do lutego br., takie zastrzeżenie zgłosiło ponad 2 mln obywateli.

Zastrzeż swój numer PESEL

Od dnia 17 listopada 2023 roku, czyli od dnia od którego możemy zastrzegać swój numer PESEL, do lutego br., takie zastrzeżenie zgłosiło ponad 2 mln obywateli.

Rejestr zastrzeżeń numerów PESEL prowadzony jest w systemie teleinformatycznym.

Utrzymanie i rozwój rejestru zastrzeżeń numerów PESEL, w celu realizacji zadań ustawowych, zapewnia minister właściwy do spraw informatyzacji, w tym:

  1. zapewnia ochronę przed nieuprawnionym dostępem do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL;
  2. zapewnia integralność danych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL;
  3. zapewnia dostępność systemu teleinformatycznego, w którym jest prowadzony rejestr zastrzeżeń numerów PESEL, dla podmiotów przetwarzających dane w tym rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL;
  4. przeciwdziała uszkodzeniom systemu teleinformatycznego, w którym jest prowadzony rejestr zastrzeżeń numerów PESEL;
  5. określa zasady bezpieczeństwa przetwarzanych danych osobowych;
  6. zapewnia rozliczalność działań dokonywanych na danych rejestru zastrzeżeń numerów PESEL;
  7. zapewnia poprawność danych przetwarzanych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL.

Danych zgromadzonych w rejestrze PESEL nie usuwa się.

Wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL

  1. numer PESEL;
  2. nazwisko i imię (imiona);
  3. adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego;
  4. własnoręczny podpis wnioskodawcy albo adnotację o przyczynie braku podpisu;
  5. nazwisko i imię (imiona) oraz rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości opiekuna prawnego lub kuratora;
  6. nazwisko i imię (imiona), rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości pełnomocnika oraz uzasadnienie okoliczności;
  7. informację o wyrażeniu zgody na przekazanie danych do rejestru danych kontaktowych osób fizycznych.

Dane umieszczone w rejestrze, będą udostępnianie nieodpłatnie, miedzy innymi bankom, notariuszom, dostawcom publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych czy biurom informacji gospodarczej.

Od 1 czerwca 2024 roku rejestr ten, przed podpisaniem umowy z klientem, będzie musiał być sprawdzany przez każda instytucje objętą USTAWA z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.

PESEL można zastrzec elektronicznie – za pomocą aplikacji mObywatel lub na stronie internetowej gov.pl., a także osobiście w urzędzie gminy.

To działanie prewencyjne, ma uniemożliwić zawarcie umowy, jeżeli PESEL jest zastrzeżony. Jeśli natomiast do zawarcia takiej umowy dojdzie (mimo aktywnego zastrzeżenia), ochroni osobę poszkodowaną przed koniecznością spłaty zadłużenia zaciągniętego przez złodziei.

Źródła: Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości; Ministerstwo Cyfryzacji

Powrót do listy




Nasza strona wykorzystuje proste pliki cookies (ciasteczka), aby lepiej wyglądać i działać. Czy wyrażasz zgodę na to, abyśmy zapisywali bezpieczne pliki cookies na Twoim urządzeniu? Tak, zgoda Nie, brak zgody Więcej informacji